Isnin, 17 Disember 2012

Enjin

Ape itu enjin??
sebelum kita pergi lbih lanjut, kita mesti knal dahulu enjin dan mcam mana ia berfungsi....

Enjin merupakan satu mesin..Dalam kenderaan,asas sesebuah enjin tetap same samaada enjin kereta,motosikal,lori,boat dan sebagainya...cuma yang menbezakan ialah rekabentuk enjin itu direka sesuai dengan kerangka yang hendak dipasang untuk memaximunkan penggunaan, meninkatkan daya tahan, dengan kos yang sesuai..

Dalam enjin sesebuah kenderaan, ada 3 komponen besar dan menjadi asas dalam sistem penghantaran secara mekanikal ini iaitu enjin, clucth sistem, dan gear ratio...

Enjin
Ape itu komponen enjin?(petrol 4 stroke)



Enjin merupakan bahagian yang paling penting dalam sistem kerana pengubahsuaian kepada enjin akan menjejaskan seluruh kebolehmanpuan sistem yang lain...enjin terdiri daripada crankshaft,block silinder, silinder head,cam(4stroke) dan komponen kecil yang lain...Untuk membolehkan enjin berfungsi dengan baik ia memerlukan satu rangkaian yang sitematik dan digerakkan mengikut turutan dengan pemasaan yang betul..ia perlu melaluai 4 tahap lejang iaitu, masukan,mampatan,kuasa dan exzoz..ia memerlukan 2 pusingn lengkap untuk 1 kitaran.




Bg enjin petrol 2 stoke lop....enjin 2 stoke atau enjin yang menggunakan 2T bebeza dengan 4stoke...enjin  2stoke merupakan enjin yang mempunyai kuasa maximun pada rpm yang tggi...dan cara pengubah suaian jga berbeza tetapi konsep tetap sama...ia mempunyai juga melalui 4 lejang seperti 4stoke tetapi lejangnya berlaku serentak di dapan dan dibelakang piston dan memerlukan 1 pusingan untuk melengkapkan kitaran..




Enjin petrol memerlukan spark plug untuk melakukan pembakaran berbeza dengan enjin diesel yang menggunakan high compression sebagai medium untuk pembakaran..penggunaan petrol dalam enjin diesel akan menyebabkan ketukan yang melampau...ini kerana daya tahan dan rambatan petrol tidak sesuai dengan enjin diesel..





Enjin boxer merupakan enjin petrol 4stoke tetapi ia mempunyai 2 piston atau lebih dan piston itu disusun berasingan mengikut sesuaian..engine ini biasanya dipasang pada jentera subaru imperiza....reka bentuk engin ini lbih memanjang berbanding enjin salingan yang lain...biasanya, kenderaan yang mengunakan enjin ini lebih stabil handling kerana berat enjin yang tinggi diturunkan ke tahap yang paling rendah untuk mungurangkan ketinggian pusat graviti kenderaan..engine ini lbih komplex untuk di baiki berbanding dengan engine salinagan biasa...



Rotary injin.....
Antara enjin yang ak ske kerana disign yang cukup unik yang dibangun kan oleh Mazda..ia tiada pada jenama lain...prestasinya cukup mengagumkan tetapi penggunaan bahan api yang tidak efficient.. enjin jenis nie bergerak seperti satu lejang kerana pada satu piston yang mempunyai 3 muka itu, ia bergilir2 dan sepanjang masa spark plug mengeluarkan kuasa... enjin ini juga terkenal dengan ketahanan nya yang tinggi dan kurang maintainance kerana tiada penggunaan timing belt dan bahan yang digunakan amat baik..


ok dulu skakat nim....ad mse len kali plop yep...:)

1 ulasan:

  1. How do I make money from betting on horse racing
    The easiest way งานออนไลน์ to do that is to use the “cash” option and make money from horse racing wagering. Place the “cash” bet in the septcasino top 바카라 right

    BalasPadam